صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۱۹

 دستگاه قضا و بيانيه گام دوم

بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي را مي‌توان مانيفست انقلاب اسلامي در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامي دانست كه نقشه راه انقلاب اسلامي به حساب مي‌آيد و تمسك به آن مي‌تواند چراغ راه آينده كشور باشد. در ميان توصيه‌هاي هفت‌گانه كليدي رهبر معظم انقلاب به جوانان در بيانيه گام دوم، چهارمين محور به «عدالت و مبارزه با فساد» اختصاص دارد. تحقق عدالت و مبارزه با فساد دو روي يك سكه‌اند كه گاه مبارزه با فساد بر تحقق عدالت تقدم دارد. در اين مسير، نقش و جايگاه دستگاه قضا كليدي و اثرگذار است كه بايد براي تحقق آن تلاش مضاعف صورت بگيرد. 

در نگاه عمومي، دولت و مجلس بيشترين نقش را در مباحث اجرايي كشور در حوزه‌هاي گوناگون سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي دارند. در اين ميان كمترين نقش به قوه قضائيه داده مي‌شود كه گويا حوزه فعاليت آن دور از مباحث مهم اجرايي كشور است؛ در حالي كه با صراحت مي‌توان گفت يكي از اركان كارآمدي نظام سياسي و رفع مشكلات كشور، وجود قوه قضائيه كارآمد است كه مي‌تواند با كاركرد صحيح خود بخش عمده‌اي از مشكلات كشور را مرتفع كند.

بايد توجه داشت كه مشكلات مردم محدود در حوزه‌هاي معيشتي نيست كه مسئوليت مستقيم آن تنها با دولت و مجلس باشد. همچنين مشكلات اجرايي كشور تنها به دليل نبود برنامه و قانون نيست، بلكه بخشي از مشكلات به اين دليل است كه در مقام اجرا، با نبود حُسن اجراي برنامه‌ها و قوانين روبه‌رو هستيم. در اين عرصه نيز انتظار مي‌رود كه دستگاه قضا نقش نظارتي خود را به بهترين وجه به ثمر برساند. وجود دستگاه نظارتي مستقل و قاطع كه بهنگام و با دقت‌نظر همه امور كشور را به مثابه ديده‌بان تيزبين عدالت رصد كند و متخلفان و قانون‌گريزان را به پيشگاه دادگاه عدالت بكشاند، آنقدر در رضايت عمومي و احساس خرسندي جامعه تأثيرگذار است كه مي‌تواند مهم‌ترين منبع تقويت پايه‌هاي نظام مردم‌سالاري ديني باشد. 

به حكم عقل و به فرموده رهبر حكيم و بزرگ انقلاب اسلامي «سخت‌ترين قسمت عدل هم عبارت است از آنجايي كه طرف مقابل عدل، اقويا هستند؛ زير بار نمي‌روند، زور مي‌گويند، متوقعند.» (1388/4/7) اين موضوع يكي از مسائل مهمي است كه انتظار ملت را از دستگاه قضا دوچندان كرده است. لذا از قوه قضائيه انتظار مي‌رود كه به سرعت و با اقتدار وارد شده و با همكاري دولت با اين دشمنان عدالت مقابله كند! بنابراين ترديد و تنبلي در اين عرصه جايز نيست و سرعت عمل در كنار دقت نظر در اين امر ضروري است.

انتخاب رئيس جديد دستگاه قضا اميدهاي فراواني در دل عدالت‌خواهان ايجاد كرده است. تصميم‌هاي ارزشمند ايشان از جمله اجرايي كردن قانون «رسيدگي به دارايي مقامات، مسئولان و كارگزاران جمهوري اسلامي» مشهور به اصل «از كجا آورده‌ايد!» كه ساليان متمادي چندان به آن توجه نشده بود، قلب ملت و طبقات مستضعف را شاد كرده است. فراخوان اخير رئيس دستگاه قضا در فضاي مجازي نيز مورد توجه شهروندان قرار گرفت. تداوم اين رويكرد جديد دستگاه قضا، قدمي مؤثر در تحقق عدالت در دهه پنجم انقلاب اسلامي است و همه منتظرند نتايج عملي پيگيري‌هاي دستگاه قضا در زندگي روزمره نيز آشكار شود.

نكته پاياني كه به نظر مي‌رسد تحقق بيانيه گام دوم را در دهه پنجم در دستگاه قضا كامل مي‌كند، توجه مسئولان اين قوه به بند ششم حكم رهبر معظم انقلاب به آقاي رئيسي است؛ آنجا كه معظم‌له مرقوم داشته‌اند: «ششم آنكه از جوانان صالح و انقلابي و فاضل در مسئوليت‌هاي قوه استفاده كنيد.» بدون شك تلاش رياست دستگاه قضا براي تحول در نيروي انساني قوه قضائيه، گام مؤثري در پويايي و كارآمدسازي اين مجموعه خواهد بود و سپردن امور به جوانان مؤمن انقلابي، رياست جديد دستگاه قضا را در تحقق آمال و برنامه‌هاي اعلام شده موفق خواهد كرد. 

فرارسيدن هفته قوه قضائيه فرصتي است كه مردم و افكار عمومي با جهت‌گيري‌ها، برنامه‌ها و دستاوردها و موفقيت‌هاي اين قوه بيشتر آشنا شوند و مسئولان اين مجموعه نيز با حضور در محافل عمومي در قبال عملكرد خود به ولي‌نعمتان خود پاسخگو باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات